Ermelo buigt zich over plannen voor een nieuwe Enk

De plannen voor een nieuwe Enk hebben het grootste deel van politiek Ermelo tijdens de commissievergadering van dinsdagavond warm weten te krijgen. Hoewel er een paar mitsen en maren aan het plan kleven, zijn de meeste commissieleden het erover eens dat er snel iets moet gebeuren om te voorkomen dat het winkelaanbod helemaal uitsterft.

Door Maarten Westerduin. Een verpauperd winkelcentrum. Dat is volgens projectontwikkelaar Sven Gravendeel de huidige situatie van de Ermelose Enk. Het ontwerp van het gebouw stamt uit de jaren 80. Een tijd dat knusheid en kleinschaligheid de modewoorden waren. Maar tijden veranderen, en dat is goed te zien aan iets waaraan weinig veranderd is: ,,Gebouwd in een tijd waarin je de winkel nog nodig had,’’, aldus Han Wilhelm van BurgerBelangen Ermelo.
 

De initiatiefnemers draaien er dan ook niet omheen. ‘Een saaie architectuur, weinig belevingswaarde en winkels die door de zware gevels in de schaduw staan.’


Het valt allemaal te lezen in de plantoelichting die ze eind vorig jaar schreven. Er moet meer gebeuren. Niet voor niets viel het woord ‘overtuigen’ meerdere keren in het gemeentehuis.

Verder is het de opening tussen de Dokter Holtropstraat en het Pauwenplein een doorn in het oog. Dit gat wordt gezien als een lek in het plein die veel winkeliers het dorp uit trekt. Bovendien is het plein zonder pleinwanden, eigenlijk geen plein meer.
 
De ambitie is in ieder geval duidelijk. Het dorpscentrum moet een plek worden waar je graag vertoeft. Mooie zichtlijnen, genoeg groen en meerdere horecagelegenheden en zichtbare winkels zijn volgens de initiatiefnemers van belang.
 
Om alles te kunnen betalen zijn er 27 nieuwe woningen in het plan opgenomen.
 
Bedenkingen
Hoewel het plan al duidelijke vormen heeft gekregen, valt of staat alles met politieke steun. Veel van de ideeën van Gravendeel zijn namelijk in strijd met het bestemmingsplan. Er is dus steun van de raad nodig om alles tot uitvoering te brengen.
 
Die steun lijkt er te zijn. In de commissievergadering Infrastructuur en Ruimte klonk vooral enthousiasme, maar hier en daar was er ook een kritische noot. Zit er genoeg sociale huur tussen de 27 nieuwe woningen, moeten er wel 54 parkeerplaatsen bij en zorgen we er hiermee niet voor dat het ergens anders leeg komt te staan?