Meerdere bedrijven, waaronder de NS, verbreken banden met het Dolfinarium in Harderwijk

Ingezonden artikel -  Vorige week zaterdag heeft de actiegroep Bite Back, onder de campagnenaam ‘‘Dolfinariumvrij Nederland’’, een vernieuwde campagne afgetrapt tegen het Dolfinarium in Harderwijk. Deze campagne heeft tot doel het aan de kaak stellen van de problemen rondom het dierenwelzijn in het park. 

Bedrijven

Een van de belangrijkste pijlers in de vernieuwde campagne gaat de samenwerking met andere bedrijven zijn. Campagnecoördinator Raymond Olivers: ‘‘Door middel van e-mails, brieven en telefoongesprekken hebben we met verschillende bedrijven die kortingskaartjes, kortingscodes of reisjes aanbieden naar het Dolfinarium contact opgenomen. De meesten begrijpen onze standpunten rondom het dierenwelzijn. We zien gelukkig een steeds verdere toename van bewustwording rondom zee(zoog)dieren in gevangenschap.’’.

Succes
Olivers gaat verder: ‘‘Van enkele bedrijven wachten we de reactie nog af, maar we zijn verheugd te kunnen aangeven dat 6 bedrijven de aanbiedingen van de website hebben laten halen of de samenwerking op korte termijn gaan verbreken.’’ Onder die 6 bedrijven vallen de Spoordeelwinkel van de NS, die na afloop van de huidige samenwerking per 30 september deze niet meer zal vernieuwen, Kortingscode, Edad, Muys Reizen, Paulusma en Toonen Reizen.

Eerdere oproep
Het is niet voor het eerst dat Bite Back contact heeft opgenomen met bedrijven die samenwerken met het Dolfinarium. Olivers: ‘‘In een eerder stadium van de campagne hebben we door middel van overleg ervoor kunnen zorgen dat onder meer Zeeman, Renault en Hema de samenwerking met het Dolfinarium hebben stopgezet’’. 

Acties
Hoewel Bite Back de voorkeur geeft aan overleg en gesprek, en dat zal blijven proberen te bewerkstelligen, staan er allerlei vormen van protest op de planning bij zowel het Dolfinarium als samenwerkende bedrijven.

Dierenwelzijnsproblemen
Bite Back, net als veel andere organisaties en politieke partijen, spreekt zich al jaren uit tegen het Dolfinarium. Olivers: "Het Dolfinarium probeert simpel vermaak als educatie te verkopen. Het blinddoeken van een dolfijn, zeeleeuwen laten zwaaien of de tong laten uitsteken tegen bezoekers, op de rug laten drijven van een dolfijn met de staartvin ingehaakt in de voeten van een eveneens op de rug drijvende trainer, het blazen op een toeter door, of het schudden van het vet van walrussen en zo verder heeft naar ons inziens niets met educatie te maken.’’

Het gaat Bite Back niet alleen om de trucs die de dieren moeten doen. Olivers: ‘‘De verblijven zijn ondermaats. Het verblijf van de dolfijnen betreft minder dan 0.1% van het natuurlijk activiteitengebied. In het wild zwemmen ze al snel tussen de 80 en 120 kilometer per dag. Walrussen zoeken hun prooien meestal op 20 a 30 meter diepte, waar hun hele verblijf hier slechts enkele meters diep is. Bruinvissen leven normaliter een schuw leven in troebel water, maar het Dolfinarium ontneemt ze die mogelijkheid.’’