Nieuwe website gemeente Ermelo gebruiksvriendelijker

Door Harry Schipper – Wie nu ermelo.nl intikt, krijgt opeens de splinternieuwe website van de gemeente Ermelo te zien.
 

Ermelo.nl is sneller, klantvriendelijker én beter toegankelijk voor mensen met een beperking. Vinden ze bij de gemeente.

Die toegankelijkheid was de belangrijkste reden voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde om hun websites te vernieuwen, om te kunnen voldoen aan nieuwe toegankelijkheids-wetgeving die van kracht is geworden. Behalve de drie gemeenten heeft ook het samenwerkingsverband Meerinzicht haar website vernieuwd.

Daardoor is het in principe voor iedereen gemakkelijker om informatie over de gemeente te vinden. Door het taalgebruik aan te passen, zijn de teksten op de website ook nog eens makkelijker te begrijpen. Zeker voor wie moeite heeft met Nederlands lezen. Ook dat was een eis van de wetgever.

Via de vernieuwde website van de gemeente Ermelo kan steeds meer: zo kunnen geboorten digitaal worden aangegeven en ook uittreksels uit de basisregistratie personen (BRP) opgevraagd worden. In Harderwijk loopt een pilot zodat je ook digitaal een overlijden kunt doorgeven, maar die mogelijkheid krijgt Ermelo pas later dit jaar.

Wel is het via de website mogelijk om voortaan kleine evenementen, zoals een buurt- of straatbarbecue aan te melden bij de gemeente.
Achter de schermen van de splinternieuwe website monitoren specialisten naar welke informatie het meest wordt gezocht. Zulke informatie wordt dan beter onder de aandacht van de bezoekers gebracht. Die kan de informatie ook sneller – en met minder keren ‘klikken’ – vinden. De gemeente kan ook informatie over bepaalde thema’s, zoals nu ‘corona’, beter in het zicht plaatsen, zodat meer mensen het gaan lezen.
Met de komst van onze nieuwe website verdwijnt de app van de gemeente Ermelo.  Deze bestond dik zeven jaar, maar is overbodig geworden. De nieuwe website is namelijk ook geschikt en goed leesbaar gemaakt voor smartphone en tablet en daarmee ook bijna alle functies die de gemeente-app had.

Wat wel verdwijnt zijn de bekendmakingen van Ermelo via een plattegrond. En het doen van meldingen. Voor beide diensten zijn goede alternatieven. Meldingen over losliggende stoeptegels, vernield straatmeubilair, achtergelaten zwerfvuil kunnen Ermeloërs voortaan doorgeven via de app BuitenBeter, die al in heel veel andere gemeenten wordt gebruikt. En het kan ook nog steeds door een melding te doen via het formulier op de nieuwe website, via e-mail of telefonisch.

Nieuw is de e-mailservice ‘Over uw buurt’. Gebruikers die zich hiervoor opgeven ontvangen dan informatie over besluiten die direct invloed hebben op hun omgeving, zoals vergunningen, plannen en plaatselijke regelgeving. Rechtstreeks via de mail.  Tot dusver moest iedereen deze ‘officiële bekendmakingen’ altijd lezen in de gemeentelijke pagina’s van het gratis huis-aan-huis-blad dat in Ermelo verschijnt.

Inwoners kunnen nu zelf instellen welke berichten ze willen ontvangen. Informatie van gemeente, provincie en waterschap komt via ‘Over uw buurt’ op één plek samen. Meer informatie en aanmelden voor deze e-mailservice vind je op overuwbuurt.overheid.nl

De gemeente-app wordt niet langer bijgewerkt en kan dus net zo goed van de telefoon verwijderd worden, luidt het advies van de gemeente.