Oude Telgterweg officieel open: veiliger, stiller en toegankelijker

Het is zover: de Oude Telgterweg is officieel weer open voor al het verkeer. Op woensdag 24 juni opende wethouder Ronald van Veen, samen met de bedrijfsleider van Aannemingsmaatschappij Van Gelder B.V., de weg met een eerste fietsrit.

Het traject vanaf de Volenbeekweg tot aan de spoorwegovergang is volledig vernieuwd

De autoweg, het fietspad en het deels aangrenzende voetpad kunnen weer jaren mee. Het resultaat voor de inwoners en weggebruikers? Een leefomgeving die aanzienlijk veiliger, stiller en toegankelijker is geworden.
 
Om dit te bereiken, is de weg de afgelopen periode grondig aangepakt. Dit noodzakelijke onderhoud was essentieel om de weg weer in topconditie te krijgen. Het fietscomfort is verbeterd door het verouderde asfaltfietspad te vervangen door een modern betonfietspad. Een nieuwe asfaltlaag op de rijbaan reduceert bovendien de geluidsoverlast voor omwonenden. Om de verkeersveiligheid te vergroten, zijn bovendien de aansluitingen van de zijwegen een stuk veiliger ingericht. Met deze vernieuwing is direct een belangrijke missende schakel ingevuld binnen het grotere westflank-project, de rondweg om wijk west. Hiermee is ook voldaan aan de wens van de raad om de weg aan te pakken na de komst van sportcomplex de Zanderij.

Participatie met omwonenden
De nieuwe inrichting is mede tot stand gekomen door actieve betrokkenheid van de buurt. Wethouder Ronald van Veen benadrukt de meerwaarde hiervan: ‘’Dankzij de actieve input van omwonenden tijdens het participatietraject sluit deze weg nu goed aan bij de behoeften van de buurt. De grote meerwaarde zit in de structurele verbetering van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Samen hebben we gezorgd voor een veilige en toekomstbestendige leefomgeving.’’

Duurzame realisatie
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Aannemingsmaatschappij Van Gelder B.V., die het project in zorgvuldige fases opgedeeld heeft om de bereikbaarheid voor bewoners te waarborgen en overlast tot een minimum te beperken. De aannemer blikt trots terug op het resultaat: "We zijn er trots op dat we deze belangrijke route in Ermelo in een nieuw jasje hebben mogen steken. Dankzij de slimme fasering bleef de weg vrij voor de hulpdiensten en bleef de buurt goed bereikbaar. Extra mooi is dat we het project een groene boost hebben gegeven; door de inzet van onze gloednieuwe, elektrische asfaltset lieten we de CO₂-uitstoot direct flink dalen en laten we zien dat wegvernieuwing en duurzaamheid perfect hand in hand gaan." 

Toekomstige werkzaamheden en groenvoorziening
Hoewel de Oude Telgterweg nu open is voor verkeer, volgen er in de directe omgeving nog enkele werkzaamheden. Netbeheerder Liander start binnenkort met noodzakelijke werkzaamheden voor de wijkaanpak van Ermelo-West. De gemeente heeft geprobeerd deze ondergrondse werkzaamheden te combineren met de net afgeronde wegwerkzaamheden. Helaas bleek dit door een gewijzigde planning bij Liander niet mogelijk. Na de wijkaanpak herstelt Liander de situatie weer volledig in de huidige staat. Daarna plant de gemeente het definitieve groen aan, zo ook de herplant van gekapte bomen binnen het projectgebied of elders in Ermelo. 
 
Met de afronding van deze eerste fase is het project ‘Groot Onderhoud Oude Telgterweg’ tot aan de spoorwegovergang uitgevoerd. Het tweede deel, vanaf de overgang tot aan de Kerkdennen (fase 2), pakken we samen met ProRail op. Zij stellen deze werkzaamheden vooralsnog uit vanwege een lopend onderzoek naar de gehele ‘Veluwelijn’. Op basis van de resultaten daarvan bepaalt ProRail welke maatregelen er worden genomen.

Opening Oude Telgterweg Ermelo
Van links naar rechts: Jan Diepeveen (bedrijfsleider) en Ronald van Veen (wethouder gemeente Ermelo).